ICT

Inhimillinen dimensio eikä ruuvin kiristämistä

Elmo teki keväällä ennätystuloksen, koronatilanteesta huolimatta. Taustalla olivat yhdet isot kaupat, muutama pienempi – mutta ennen kaikkea organisaation läpikäymä strategia- ja yrityskulttuurimuutos.

“Elmo alkoi optimoida innostusta, ruuvin kiristämisen sijaan”. Näin voisi tiivistää Elmon yrityskulttuurimuutoksen. Talossa uskotaan, että hyvinvoiva henkilöstö näkyy ulospäin ja mahdollistaa parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen. Tavoitteen eteen on tehty töitä: on Elämyskerhoa, hierontapalveluita, liikuntaseteleitä, välineitä työergonomiaan - jopa työterveyspsykologi on tuotu toimistolle ilmaiseksi työtekijöiden käyttöön.

Strategisesti liiketoiminnan fokusointi on kannattanut. Ennen Tampereen Puhelin -nimellä toiminut yhtiö on muovautunut paikallisesta puhelinyhtiöstä valtakunnalliseksi ICT-taloksi. Se on vaatinut myös kovia päätöksiä.

– Luovuimme 2019 kuluttajaliiketoiminnasta, ja olemme siitä asti keskittyneet täysin yritysten ICT-ulkoistuksiin. Muutos ja kasvu tarkoittaa usein väistämättä myös vanhasta luopumista ja vaatii uskoa uuteen visioon, Elmon toimitusjohtaja Janne Aaltonen muistuttaa.

Yritysten uskoa on koeteltu kuluvana vuonna eikä Elmollakaan ole säästytty pettymyksiltä, vaikkakin etätöihin siirtyminen on tuonut piikin ICT-ratkaisujen kysyntään.

– Jopa sopimusten allekirjoituspäivänä saattoi tulla peruutuksia, Aaltonen myöntää.

Silti se ei ole heiluttanut Elmon perustaa: uskoa omaan ICT-konseptiin ja siihen, että lopulta vain asiakas- ja henkilöstökokemus ratkaisee.

Aaltonen puhuu inhimillisestä dimensiosta. Rahan tekemisen ja tehokkuuden optimoinnin sijaan optimoidaan innostusta ja merkitystä. Siksi Elmon asiantuntijat lähtivät keväällä tarjoamaan yrityksille konsultointia ja sparria ja mm. Office-koulutuspalvelu avattiin veloituksetta kaikille asiakkaille.

Miksi olemme olemassa

Elmolla on kirkastettu juurta jaksain yhtiön olemassaolon syy. Samaa tsekkausta Aaltonen suosittelee muillekin: on helppo harhautua polulta ilman selkeää “purposea”.

Olemassaolon syy kiteytyi lopulta koko toimialaa koskevaan ongelmaan ja sen ratkaisemiseen.

– Tunnistimme päätehtäväksemme ICT-tuskan helpottamisen: ICT:n ostaminen koetaan hankalaksi, tarjousten vertailu vaikeaksi, ja sopimuksia on tavattu laatia suojavalleiksi - ei kehittämään asiakkaan bisnestä.

Muuttaakseen tämän Elmo alkoi keskittyä muutamaan pääasiaa: kuuntelemiseen, täyteen avoimuuteen ja sisäiseen innostukseen. Kevään iso onnistuminen oli A-Insinöörien kanssa luotu uudenlainen IT-allianssimalli. Se perustuu jaettuun vastuuseen, yhteiseen tiimiin - ja 100-prosenttiseen avoimuuteen ja luottamukseen.

Avoimuus onkin jotain, mitä Aaltonen peräänkuuluttaa lisää koko yrityskenttään. Hyvä esimerkki avoimuudesta on valtakunnallinen Kasvuryhmä, jossa Aaltonen on mukana. Kasvuryhmässä Suomen johtavat yritysjohtajat ja kasvuhakuiset yritykset sparraavat toisiaan, yhtenä porukkana ja aliryhmissä. Toiminta tähtää ideoiden vaihtamiseen, valmennukseen ja kaikenpuoliseen eteenpäin tuuppimiseen. Ilmapiiri on jopa Aaltoselle hämmentävän avoin.

– Muiden kokemusten kuuleminen antaa paljon. Toimarin palli on aina melko yksinäistä hommaa.

Ongelmat, haasteet ja toisaalta myös ratkaisut ovat silti toimialasta riippumatta hämmästyttävän samanlaisia.

Elmolla ei nähdä, että oman toiminnan avaaminen julkisesti vähentäisi kilpailuetua.

– Maailma muuttuu ja optimoimme jatkuvasti. Tarina, jota kerron tänään, voi olla puolen vuoden päästä toinen. Nykymaailmassa menestys ei tule siitä, että pitää tiedot itsellään vaan siitä, että avaa niitä. Ideat parantuvat, kun niitä jakaa – ja lopulta kaikki hyötyvät.

PERUSTETTU: 2003
LIIKEVAIHTO: 15 M€
HENKILÖSTÖMÄÄRÄ: 75
KASVUENNUSTE: +30% vuotuinen kasvu
KIVA LUKU: NPS >+80

"Nykymaailmassa menestys ei tule siitä, että pitää tiedot itsellään vaan siitä, että avaa niitä. Ideat parantuvat, kun niitä jakaa – ja lopulta kaikki hyötyvät", kertoo Elmon toimitusjohtaja Janne Aaltonen.