Pälkäneellä ja Tampereella toimivan Amazing City Oy:n kasvun takaa löytyy nopeaa muutokseen reagointia.
– Korona kutisti yrityskeikkojen kysynnän nollaan. Ideoita uusista tuotteista oli hautunut mielessä, muttei ollut aikaa toteuttaa niitä. Korona muutti tilanteen, kertoo seikkailutirehtööri ja yrittäjä Heikki Närvänen.
Syntyi Amazing Walks -kaupunkikävely, jossa pääsee applikaation avulla omatoimisesti tutustumaan Tampereeseen ja tekemään rasteja vaikkapa perheen kesken. Seikkailusta löytyy variaatioita niin turisteille kuin paikallisillekin, muun muassa luonto- ja kaupunkikävelyt sekä agenttikoe.
Toinen suosittu uutuus olivat historiallisen Finlaysonin alueen 200-vuotisjuhlavuonna aloitetut kattokävelyt, joissa pääsee katselemaan Tamperetta uudesta näkokulmasta.
Uusien tuotteiden kehitys kannatti. Viime kesän kotimaan matkailubuumi siivitti Amazing Cityn liikevaihdon huimaan 90 prosentin nousuun vuonna 2020.
Verkkokauppa- ja applikaatiokehitys kannatti
Amazing City on ollut alusta saakka tiiviisti mukana digitalisaatiossa. Verkkokaupan kehittämiseen on panostettu määrätietoisesti ja kaikki yksityishenkilöille suunnattujen tuotteiden varaukset hoituvat nykyisin automaatiolla.
Yritys on myös ottanut sovellusmaailman osaksi palveluitaan jo kahdeksan vuotta sitten. Applikaatio tekee kaupunkiseikkailuissa asioista yksinkertaisempia kuin paperimateriaalit. Liveopastukset ovat myös kustannuskysymys.
– Nykyteknologiat tuovat matkailuun paljon lisämahdollisuuksia. Periaatteeni on kuitenkin alusta alkaen ollut se, että mobiili on työkalu ja väline. Firmani ytimessä on tarkoitus laittaa ihmiset kokemaan elämyksiä yhdessä, kertoo Närvänen.
Tytär ja laajat verkostot apuna yrityksen kasvussa
Heikki Närväsen tytär Anni Närvänen on ollut yrityksen toiminnassa viime aikoina tiiviisti mukana osa-aikaisena työntekijänä. Anni on opiskellut sekä matkailualan perustutkinnon että tuotekehittäjän erikoisammattitutkinnon.
– Olemme tehneet paljon kehitystyötä nykyisiin tuotteisiin ja monipuolistaneet repertuaaria. Annin osaaminen on ollut tässä tärkeässä roolissa, kertoo Närvänen.
Virallisesti Närvänen on yksinyrittäjä, ja hän on halunnut tarkoituksella pitää siitä kiinni. Alihankkijaverkostojen avulla saadaan mukaan monenlaista erityisosaamista.
– Vaikka verkoston käytössä on toki oma vaivansakin, koen, että tällä tavalla yritykseni voi tarjota siivun leipää myös monelle muulle yritykselle. Esimerkiksi markkinoinnissa käytetään ulkopuolista tekijää.
Nyt toiminta alkaa kuitenkin olla jo niin mittavaa, että yritys tarvitsee pian kasvaakseen toisenkin ydinihmisen Närväsen rinnalle.
– Ideaalitilanteessa jonkun, jolla on myös erilaista osaamista kuin itselläni.
Tyky-päivien kysyntä syksylle huippulukemissa
Amazing Cityssä odotetaan syksyä hyvillä mielin ja toivotaan koronan hellittävän, sillä patoutunut tyky-päivien tarve näkyy jo kalenterissa.
– Varauksia syksylle on enemmän kuin koskaan. Joka vuosi ei toki päästä tuohon 90 prosentin kasvuun, mutta kasvua edelleen kovasti haetaan, sanoo Närvänen.
Toiminnan laajentaminen Pirkanmaalla ja Helsingissä on suunnitelmissa. Närvänen uskoo, että kotimaan matkailu kokee pienen kuopan rajoitusten hellittäessä, mutta tulee silti jäämään koronaa edeltäviä aikoja korkeammalle tasolle.
–Somekeskusteluissa on tullut todella paljon kommentteja siitä, miten hienoa koettavaa Suomesta löytyy.
PERUSTAMISVUOSI: 2006 (toiminimestä osakeyhtiöksi 2015)
LIIKEVAIHTO (2020): 220 000
KASVUTAVOITE: Kasvua haetaan tänäkin vuonna.
HENKILÖSTÖMÄÄRÄ: 1-2. Laaja alihankkijaverkosto.
KIVA LUKU: Vuonna 2020 liikevaihdon kasvu 90 %.