Palvelut ja kauppa

Hifihuone on laadukkaan äänen ja kuvan koti

Laadukkaan äänen- ja kuvan erikoismyymälä Hifihuone vietti syyskuussa 15-vuotissyntymäpäiviään. Viimeiset viisi vuotta yritys on sijainnut keskeisellä paikalla Tampereella Hatanpään valtatiellä aivan Ratinan kupeessa. Vuosien saatossa Hifihuone on saavuttanut oman uskollisen asiakaskuntansa.

- Lähes kaikkia asiakkaitamme yhdistää innostus musiikkiin tai elokuvaan. Asiakaskuntamme on hyvin miesvoittoista, mutta viimeisten vuosien aikana myös naiset ovat ilahduttavasti aktivoituneet. Hankintoja suunnitellaan ja toteutetaan yhä enemmän yhdessä, Hifihuoneen toimitusjohtaja Ari Niemi kertoo tyytyväisenä.

Kanta-asiakaskuntaa on ehtinyt muodostumaan myös Tampereen alueen ulkopuolelta.

- Meillä on asiakkaita jo ympäri Suomea. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulta tullaan tänne yllättävän paljon ja moottoritie Helsinkiin onkin meille hyvin tärkeä kaupan kannalta. Sijaintimme on muutenkin ihanteellinen, sillä Lahdesta, Jyväskylästä ja Seinäjoelta katsoen olemme riittävän lähellä, Niemi jatkaa.

Parin tunnin automatkalle saa lähtemään paitsi valikoima, niin myös palvelu. Monen asiakkaan kanssa on Niemen mukaan ehtinytkin muodostua henkilökohtainen luottamussuhde.

- Meidän koko alaa leimaa sellainen mielikuva, että astumalla ovesta sisään, pakotettaisiin ostamaan parasta ja kalleinta. Olemme aina halunneet löytää parhaan ratkaisun asiakkaan lompakon huomioiden. Tässä olemme mielestäni onnistuneet varsin hyvin ja se on osasyy siihen miksi meille tullaan yhä uudestaan ja vaikka vähän pidemmänkin matkan takaa.

Taloudellisilla suhdanteilla selkeä vaikutus myyntilukuihin

Toimitusjohtaja Ari Niemen mukaan heidän alansa on sellainen, johon yleinen taloudellinen tilanne heijastuu lähes välittömästi.

- Suhdanteet vaikuttavat meidän myyntimme, se on ihan selvä. Kun Yhdysvalloissa alkoi yleinen taantuma vuonna 2008, tippui meidän liikevaihtomme heti seuraavana vuonna. Viimeisen parin vuoden aikana kauppa on alkanut jälleen piristymään. Tuotteemme ovat sellaisia, että ne ovat kuitenkin monelle ensimmäisiä asioita joista luovutaan, jos taloudellisesti on tiukkaa.

Tämän vuosikymmenen aikana tiettyjen tuoteryhmien kehityspolut ovat olleet mukana hyvänä piristysruiskeena.
- Kuulokkeet ovat olleet kuuma tuote jo jonkin aikaa. Kadulla näkyy yhä enemmän ihmisiä kuulokkeet päässä ja varsinkin nuoremmilla hyvinkin yleisesti. Kuulokkeiden kysynnän kasvaessa myös tarjonta sekä laatu ovat parantuneet. Toinen merkittävässä kasvussa ollut tuoteryhmä on perinteiset vinyylilevysoittimet. Tässä on ollut taustalla yleinen vintage-innostus sekä se, että uuttakin musiikkia on alettu julkaisemaan jälleen vinyylinä, Niemi kertaa.

Hifihuone