Palvelut ja kauppa

Nokia Arenan ensimmäinen – ja hurja – vuosi

Nokia Arena Oy

 

”Haluamme tuoda mahdollisimman monipuolisesti suurtapahtumia Tampereelle, mikä ei ole aiemmin ollut mahdollista ympärivuotisesti.” Elina Tikkakoski

Lähes jokainen suomalainen on kuullut joulukuussa 2021 avautuneesta Nokia Arenasta, jos ei uutisoinnin kautta niin viimeistään kevään jääkiekon MM-kisahuumassa. Tieto monitoimiareenan olemassaolosta on kantautunut laajalle myös kansainvälisesti. Nekin megatähtien kiertueet, jotka aiemmin ovat jatkaneet kiertuetta Tukholmasta etelään tai Venäjältä Baltiaan, koukkaavatkin nyt Suomen kautta. Myös NHL:ssä ollaan tietoisia, että Tampere on kova kiekkokaupunki.

Vuosia rakennettu Nokia Arena avattiin keskellä pandemiarajoituksia. Ensimmäinen vuosi on kuitenkin yllättänyt myönteisesti Nokia Arenan myyntijohtaja Elina Tikkakosken:

– Vaikka ensimmäinen vuosi ei ole vielä kulunutkaan, kaikki odotukset tapahtumien ja kävijämäärien osalta ovat jo tässä      kohtaa ylittyneet.

Näkyvyys on ollut hyväksi Pirkanmaalle

Tikkakosken mukaan monitoimiareenan saama valtakunnallinen näkyvyys on tehnyt hyvää koko Pirkanmaalle. Areena näkyi talvella uutisissa lähes viikoittain, joko tapahtumien, kumppanien tai teknologiaratkaisujen ansiosta. Tunnustuksena kansallisesti täysin uuden konseptin luomisesta sekä kansainvälisesti merkittävän suuren areenan rakentamisesta Pirkanmaan liitto palkitsi Nokia Arenan syyskuun alussa vuotuisella Pirkanmaan palkinnolla.

– Totta kai olemme ylpeitä siitä, että Tampere oli pääkaupungin jälkeen ensimmäinen kaupunki, johon areena saatiin. Ainakin Turussa, Jyväskylässä, Oulussa ja Lappeenrannassa kytee stadionhankkeita. Hienoa, että Tampereen kaupunki uskoi aikanaan hankkeeseen ja pääsimme toteutukseen asti ennen muita, Tikkakoski kehuu.

Tikkakosken mukaan rohkean ajattelun ja muita maakuntia askelen edellä olemisen lisäksi parasta Tampereella on keskeinen sijainti.

Digitaalinen elämysareena

Nokia Arena on maailmankin mittakaavassa uudenaikainen digitaalinen elämysareena. Jääkiekkopelejä reunustaa esimerkiksi maailman ensimmäinen sisältöä vaihtava LED-kaukalo. Yhdelläkään areenalla maailmalla ei myöskään pysty seuraamaan tapahtumaa omasta hotellihuoneesta. Avainten sijaan kulkeminen hoidetaan digitaalisin kulkutunnistein: esimerkiksi aitioihin kulku sujuu tapahtumiin lipulla ja kokouksiin QR-koodilla, henkilökunnalla puolestaan on käytössä mobiilitunnisteet sekä kulkutägit.

Areenalla on yli 500 näyttöpintaa, joilla tapahtumajärjestäjä voi lisätä tapahtumansa elämyksellisyyttä.

– Areena on kuin digitaalinen kameleontti, joka vaihtaa napinpainalluksella yritysjuhlan glitterhumusta keikkanäyttämöksi tai vuoroin Tapparalta ja vuoroin Ilvekseltä näyttäväksi kiekkokatsomoksi. Teleskooppikatsomotkin menevät 12 minuutissa kiinni. Olemme onnistuneesti hakeneet parhaita käytäntöjä tapahtuma-alan ulkopuolelta, Tikkakoski kuvailee innovaatioita.

Katsaus alan nykytilaan

Tikkakoski kuvaa, kuinka tapahtuma-, matkailu- ja ravintola-aloilla työvoimapula värittää vahvasti pandemian jälkeistä aikaa. Henkilöstö on kouluttautunut muihin tehtäviin. Vuonna 2020 siirrettyjä tapahtumia on siirretty edelleen, koska järjestämiseen tarvittavaa henkilökuntaa ei vain ole. Osaajapula puolestaan kuormittaa nykyisiä tekijöitä.

Tämän kesän tapahtumaryöppy on aiheuttanut sen, että kaikkiin tapahtumiin ei riitä kävijöitä. Tämä puolestaan saa järjestäjät tekemään nopeita päätöksiä. Tapahtumasuunnittelu onkin muuttunut aiempaa dynaamisemmaksi. Jos aiemmin minimiaika uuden tapahtuman myynnille oli 9 kuukautta, niin nyt uusia tapahtumia on julkistettu vain 2 kuukauden päähänkin.

Pandemiasta on ollut kuitenkin Tikkakosken mukaan se hyvä puoli, että tapahtumateollisuus alihankintaketjuineen tunnistetaan omana toimialanaan paremmin ja sitä arvostetaan enemmän kuin ennen. Myös tapahtumatuotannot ovat aiempaa suurempia. Näyttävyyteen ja tekniseen kalustoon panostetaan huimasti. Tarve elämyksellisyydelle näkyy myös pienemmissä tapahtumissa: monet yritykset kiittävät asiakkaita ja henkilöstöä tapahtumakutsulla.

Viestini yrittäjältä päättäjille

– Mitä olisi tehtävissä, jotta eri alojen tapahtumakävijät eivät lähtisi heti tapahtuman päätyttyä pois Tampereelta, vaan tietäisivät ja nauttisivat paikallisista palveluista? Toivoisin, että erityisesti pienet pirkanmaalaiset yritykset hyötyisivät Nokia Arenan kävijöistä, Tikkakoski summaa.

 

Liikevaihtoennuste 2022: 15–16 M€

Henkilöstömäärä: 9. Työllistää välillisesti 600 henkilöä, tapahtumapäivinä 1200.

Kiva luku: Työllistäjänä Nokia Arenan alue on Pirkanmaan TOP 5:n joukossa.