Palvelut ja kauppa

Worddive on valmis mullistamaan kielten opiskelun


- Kielen ja kulttuurin ymmärtäminen ovat ratkaisevan tärkeässä asemassa nykyisessä maailmassa. Globalisaatio tulee lisäämään entisestään kielitaidon tarvetta. Vaurastuvat keskiluokat, kuten esimerkiksi Latinalaisessa Amerikassa, haluavat oppia kieliä yhä enemmän ja heille ei ole välttämättä tarjolla kunnon opetusta.

Näin WordDiven toimitusjohtaja Timo-Pekka Leinonen kuvailee kielten ymmärtämisen asemaa nykyisessä maailmassa, jossa oppimisen tarve kasvaa. Juuri tähän tarpeeseen WordDive vastaa.

WordDive on aikuisten ihmisten kielten oppimiseen kehitetty nettipalvelu. Sen avulla pyritään nopeaan ja tehokkaaseen oppimiseen, jossa käyttäjä saadaan ajattelemaan opiskelemallaan kielellä. WordDive pohjautuu tekoälyyn, joka tunnistaa kuinka nopeasti käyttäjä oppii ja osaa edetä tämän tahdissa. Leinosen mukaan tunnin opiskelulla päivässä, viitenä päivänä viikossa, kolmen kuukauden ajan, saavutetaan jo merkittäviä tuloksia!

- Meillä on oikeastaan kaksi asiakasryhmää. Ensimmäisenä ovat ihan tavalliset aikuiset, jotka haluavat syventää jo olemassa olevaa osaamistaan. Länsimaisten kielten opiskelussa motiivi on yleensä lomailussa ja matkailussa. Kun he taas opiskelevat esimerkiksi japania tai venäjää, on tarve usein ammatillisempi. Toinen iso kohderyhmä ovat ylioppilaat. Viime kevään 30 000:sta ylioppilaasta vajaat 15 000 osti meiltä abikurssin, Leinonen avaa asiakaskuntaa.

Digitaalinen kielen opiskelu on avoin markkina

WordDive perustettiin vuonna 2009 ja kaksi vuotta myöhemmin palvelu palkittiin Suomen parhaana e-oppimisratkaisuna. 2014 oli puolestaan parhaan mobiilipalvelun palkinnon vuoro.

Palvelun suosio on näkynyt myös liikevaihdossa, jonka yritys on kymmenkertaistanut viimeisen neljän vuoden aikana. Nyt WordDive pyrkii vastaavaan kasvuun nykyisestä kolmessa vuodessa.

- Kasvu löytyy suullisesta kielitaidosta. Tampereen teknillinen yliopisto on puheentunnistuksessa ja tekoälyssä edelläkävijä. Meillä on siellä neljä henkeä alihankittuna tätä kehittämään ja prototyyppi on jo olemassa. Maailmassa käytetään vuosittain 50 miljardia euroa kielten oppimiseen. Digitaalisen opiskelun osuus on tästä tällä hetkellä neljä miljardia. Kyseessä on siis avoin markkina, jossa ylivoimaisella teknisellä ratkaisulla voidaan saavuttaa suuria, Leinonen kertoo.

WordDiven tavoitteet ovat siis korkealla ja niiden saavuttamiseksi tarvitaan huippuosaajia. Leinosella onkin terveisiä päättäjille tämän suhteen.

- Toivoisin, että Pirkanmaa pidetään miellyttävänä työskentely- ja asuinpaikkana huippuosaajille. Ei pelkästään kotimaisille, mutta myös kansainvälisille työntekijöille. Huippuosaajat kun tuovat mukaan muitakin työpaikkoja talousalueelle, Leinonen päättää.