Läpi harmaan laman
Kimmo Riihimäki laittoi Hämeen Laaturemontin pystyyn Pirkkalassa vuonna 1993 työllistääkseen itsensä vaikeina talousaikoina. Tuolloin ei starttirahoja tunnettu ja pankkilaina oli laman keskellä utopiaa. Ensimmäiset liiketilat sekä kulkupeli – elinkaarensa ehtoovuosia painellut Toyota Hiace – saatiin veljiltä lainaamalla, työkalut puolestaan lapsilisillä. Kahdessakymmenessä vuodessa yritys on ponnistanut sananmukaisesti vaatimattomista lähtökohdista Suomen suurimmaksi kattoremonttifirmaksi.
Pelti on yhä omin elementti
Vuonna 2011 Pirkanmaan vuoden yrittäjäksi valitun Kimmo Riihimäen olemusta ei menestys ole liiemmin muuttanut; töihin tullaan aikaisin aamusta, työhaalarit eivät ole vaihtuneet puvuntakkiin eivätkä työkalut toimistotarvikkeisiin. Omien sanojensa mukaan Riihimäki on mieltynyt enemmän peltiin kuin paperiin.
Kysyttäessä toimitusjohtajan omaa näkemystä Laaturemontin jalansijasta Suomen markkinoilla on vastaus hämäläiseen tapaan vaatimaton:
- Noh… olen vähän jäävi arvioimaan! Olemmehan me Suomen suurin, mutta Pohjoismaissa vielä pikkuveljen asemassa. Kasvua haetaan kuitenkin voimakkaasti, eritoten Ruotsista. Tavoite on pitää asiakkaat tyytyväisenä – kasvu tulee omalla painollaan jos homma toimii.
Osakiitos kuuluu Pirkanmaalle
Yrityksen tärkeimmiksi arvoiksi Riihimäki nostaa paikallisten työntekijöiden käyttämisen sekä asiakaslupauksen pitämisen – aina tehdään mitä luvataan. Pirkanmaalaisuudesta puhuttaessa eritoten Pirkkalan kunta saa kiitosta:
- Pirkkala on yritysystävällinen kunta, jonne nousee teollisuusrakennuksia kuin sieniä sateella. Pirkkala on edelleen myös meidän toimintamme tärkein keskus, jollaisena se halutaan myös pitää, vaikka asiakkaita alkaakin olla eniten pääkaupunkiseudulla.”
Ruotsissa toimintaa johdetaan paikallisesti Tukholmasta. Perehdyttäminen toimintakonseptiin ja sen jalkauttaminen on viety naapurimaahan Pirkkalan kokeneen henkilöstön avulla. Suomessa toimintaa johdetaan yhä tutuilta kulmilta.
- Pirkanmaa on ollut hyvä ponnistuslauta myös muualle Suomeen; se on suuri talousalue keskeisellä sijainnilla. Täältä on helppo lähteä etenemään jokaiseen ilmansuuntaan. Kilpailu on täällä kohtuullisen kovaa, mutta terve ja rehti kilpailu kuuluu vain asiaan. Kaikki alalla tehtävä markkinointi herättää mielenkiintoa myös kilpailijoita kohtaan, ja jokainen joutuu kehittymään.
Yhden eroavaisuuden pirkanmaalaisuuteen Riihimäki kuitenkin lohkaisee:
- Hidas hämäläisyys ei Laaturempan toiminnassa näy!