Teollisuus

Kestävä kehitys on strateginen valinta

Kun teknologiayhtiö Outotec fuusioitui Metson Minerals-liiketoiminnan kanssa heinäkuussa 2020, syntyi Metso Outotec Oyj. Samalla Metsosta irtautui venttiililiiketoiminta itsenäiseksi Neles-yritykseksi. Ensimmäistä kokonaista toimintavuottaan viettävä globaali yhtiö on jo kertaalleen palkittu: se rankattiin sijalle 8. maailman vastuullisimpien yhtiöiden Corporate Knights Global 100 -listauksessa. Vastuullisuus on strateginen valinta liiketoiminnassa.

Kimmo Vesamäki toimii paikallisjohtajana Metso Outotecin Tampereen yksikössä. Vuosi 2021 on ollut monella tapaa hyvä: vaikka korona on leimannut vuotta, se on tuonut myös mahdollisuuksia.

– Etätyötä on tehty laajasti toimistoväen osalta ja toisaalta tuotantohenkilöstö on ollut koko ajan tontilla töissä. Koko henkilöstö on tehnyt todella hyvää yhteistyötä turvallisuuden varmistamisessa ja suhtautunut tilanteeseen erittäin ammattimaisesti, Vesamäki kehuu.

Toinen kantava teema on ollut kestävä kehitys: Yhtiö on sitoutunut Pariisin ilmastosopimukseen, ja saatu tunnustus Top 100 -listan kärjessä on siitä konkreettinen todistus. Lahdesjärvelle kaavailtu teknologiakeskus on toteutuessaan uusi askel kestävään tuotantoon.

Uusi teknologiakeskus tukee ympäristötavoitteita

Vuonna 2020 avattu hanke teknologiakeskuksesta Tampereen Lahdesjärvelle siirtäisi nykyiset Lokomonkadun toiminnot tutkimus-, tuotekehitys- ja tuotantokeskuksineen uuteen lokaatioon. Sinne siirtyisivät vaiheittain myös Tampereen noin 900 työntekijää.

Mitä kaikkea uusi teknologiakeskus mahdollistaisi?

– Tavoitteena on uusi moderni teknologiakeskus, joka mahdollistaa nykyaikaisen ja kestävän kehityksen mukaisen tuotantotoiminnan. Meidän kontekstissamme teknologia tarkoittaa sekä uuden kehittämistä että toimeenpanemista. Lahdesjärvelle luotavat tilat täyttävät terveellisyyden, turvallisuuden, taloudellisuuden, ympäristöystävällisyyden sekä toiminnallisuuden vaatimukset.

Samalla nykyiset logistiset haasteet saataisiin selätettyä: yhtiön valmistamia kivenmurskaimia, sekä liikuteltavia murskaus- ja seulontalaitteita lähtee Suomen ulkopuolelle satamien kautta, joten toimitusten sujuvuus on tärkeää. Samalla tämä mahdollistaa kaupunkialueen liikenteen vähentämistä ja siten yhtiön ilmastotavoitteiden tukemista.

Pirkanmaan logistinen toimivuus taattava

Pirkanmaa palvelee teknologiateollisuutta Vesa­mäen mielestä hyvin: alueella on pitkät perinteet teollisuudesta ja eteenpäin katsova ote.

– Meidän kannaltamme tärkeä liikkuva työkonekalusto on hyvin edustettuna, oppilaitosyhteistyö on kaikilta osin toimivaa ja tarjolla on monenlaista asiantuntijayritystä. Täällä on lisäksi asiakeskeiset päätöksentekoprosessit, jolloin kehitystä saadaan aikaiseksi.

Logistiikan osalta Vesamäellä on selkeä viesti päättäjille.

– Hyvän tieverkoston lisäksi tulee Pirkanmaalla varmistaa hyvät kulkuyhteydet sekä lento- että raidepuolella. Toinen asia on kilpailukykyinen työvoima: muun muassa asiantuntijoiden maahanmuuttoa tulisi helpottaa, sillä vain suomalaisin voimin emme jatkossa pärjää, Vesamäki arvioi.

Osaajia ja urapolkuja

Kuten useimmilla teollisuuden aloilla, osaajien saatavuus on elinehto. Metso Outotecilla on aktiivinen toimintapa suhteessa oppilaitoksiin.

– Teemme aktiivista yhteistyötä oppilaitosten kanssa ja niin kesäharjoittelijoita kuin opintojen ohessa työskenteleviä otetaan sisään vuosittain. Opiskelijat näkevät työelämää ja meille se on tärkeä rekrytointikanava.

Yhtiön toiminnassa tekijöitä tarvitaan moneen rooliin: kehitykseen, suunnitteluun, huoltoon ja tuotantoon. Myös nousevia rooleja on näköpiirissä.

– Etenkin automaation, sähköistyksen ja digitalisaation osaajille on kysyntää. Meilläkin esimerkiksi siirtyminen diesel-moottoreista sähkökäyttöisiin työkoneisiin on keskeinen tavoite, Vesamäki vinkkaa.

 

*****

PERUSTAMISVUOSI: 2020 Metson ja Outotecin yhdistyessä

LIIKEVAIHTO: 3,9 miljardia euroa (2020)

HENKILÖSTÖ: 15 000 työntekijää 50 maassa

KIVA LUKU: 100 vuotta sitten valmistuivat ensimmäiset kivenmurskaimet Tampereen Lokomonkadulla.

– Etenkin automaation, sähköistyksen ja digitalisaation osaajille on kysyntää. Meilläkin esimerkiksi siirtyminen diesel-moottoreista sähkökäyttöisiin työkoneisiin on keskeinen tavoite, Vesamäki vinkkaa.