Lastenvaatealalla mennään vienti edellä
Nousevia suomalaisia lastenvaatebrändejä tulee nyt kuin sieniä sateella. Malliesimerkki näistä on nokialainen Papu Design Oy. Yritys on nelivuotisen elinkaarensa aikana tuplannut liikevaihtonsa joka vuosi. Yrityksen toimitusjohtaja Jussi Kurkela vakuuttaa, että Pirkanmaalla lastenvaatemerkit ovat samassa veneessä.
Kurkelan mukaan Suomi-design on maailmalla kova juttu, ja moni paikallinen lastenvaatebrändi panostaakin eritoten vientiin. Myös Papu Designin suurimmat kasvuluvut tulevat ulkomailta, eritoten Yhdysvalloista, vaikka Suomi onkin edelleen päämarkkina-alue. Papun persoonallinen kulma suunnitteluun on tarinallisuus; mallistot ovat vaatesuunnittelijoiden ja taiteilijoiden yhteistyön tulosta, ja niissä kuvatut hahmot seikkailevat myös Papun satu- ja puuhakirjoissa.
- Tarinallisuus luo laajemman kokonaisuuden vaatteen ympärille; varsinkin Aasian markkinoilla on tärkeää erottua muista. Idea ei sinänsä ole ennennäkemätön, mutta se on harvoin saatu toimimaan onnistuneesti. On helppo sanoa, että vaatteella on tarina – on asia erikseen tuoda sillä aitoa lisäarvoa tuotteelle.
Yhdessä vahvempia
Kurkelan mukaan myös muiden paikallisten lastenvaatemerkkien kasvutavoitteet kohdistuvat pääosin globaaleille markkinoille. Tämä taas johtaa siihen, etteivät pirkanmaalaiset kollegat joudu taistelemaan yhtä kiivaasti keskenään samoista euroista.
- Meillä ei ole vastakkainasettelua paikallisten lastenvaatemerkkien kanssa – päinvastoin! Olemme esimerkiksi tamperelaisen Gugguun kanssa läheisissä väleissä, ja jaamme heidän kanssaan kokemuksia ja vinkkejä. Jos joku löytää hyviä ulkomaankontakteja, siitä hyötyvät kaikki. Varsinaiset kilpailijat löytyvät sitten kauempaa, eritoten muista Pohjoismaista.
Perusta pysyy Pirkanmaalla
Kurkela kertoo, että paikallisuus on Papu Designin väelle tärkeää eikä muuttoa pääkaupunkiseudulle ole näköpiirissä.
- Olen asunut lähes koko ikäni Nokialla, perustaja ja pääsuunnittelija Anna Kurkela on puolestaan Ylöjärveltä. Helsinkiin muutto ei ole näköpiirissä. Täällä tuntee toimijat, tietää kuka tekee mitäkin ja heille on aina helppo soittaa. Ympyrät ovat juuri sopivan kokoiset.
- Tahdon mainita myös käyttämämme vaatevalmistaja Nokian Neulomo Oy:n, joka osti kesällä Nanson tehtaan Nokialta jatkaakseen sen toimintaa. Nokialla tehtyjen vaatteiden kysyntä on yllättänyt positiivisesti ja yksi suurimmista haasteista on ollut löytää riittävästi ompelukapasiteettia. Ympärille pitäisi saada lisää toimintaa, sillä tilanne on todella ainutlaatuinen.