Pirkkalasta käsin toimiva Black Moda keskittyy tekstiilituotteiden suunnitteluun, markkinointiin ja laadunvalvontaan. Tuotepäällikkö Laura Keski-Vähälän juuret ovat syvällä yrityksen historiassa.
- Isovanhempani olivat yrittäjiä jo 1930-luvulla. Heillä oli kyläkauppa, mutta papalla oli aina haaveena saada tekstiilitehdas. Vanhempani perustivat ensimmäisen vaatetehtaan 80-luvulla ja pappa oli apuna. Me olemme sisarusteni kanssa yrittäjiä kolmannessa polvessa, Laura Keski-Vähälä kertaa yrityksen historiaa.
Black Moda on toiminut vuodesta 1996 alkaen. Vuosikymmenten aikana tekstiiliteollisuus on läpikäynyt rajun murroksen, kun tuotantoa on jouduttu siirtämään maihin missä se on halvempaa. Myös Keski-Vähälälle tilanne on tuttu.
- Suomessa ei vain ole enää tämän mittaluokan toimijoita. Hintakilpailu on kovaa ja ompelijoita yhä vaikeampi löytää.
Black Modan tehdas Cottonhouse sijaitsee Portugalissa ja työllistää pysyvästi 60 työntekijää, Suomessa olevien 12:n lisäksi. Tehtaalla käytetään myös alihankintaa. Yrityksen ratkaisut ovat olleet oikeita, sillä Black Moda on kymmenkertaistanut liikevaihtonsa mainitusta vuodesta 1996.
Kuluttajat yhä valveutuneempia
Black Modalla on kolme omaa tuotemerkkiä: PikkuSet, Puuvillatehdas ja Aarrekid. He hoitavat itse tuotteidensa suunnittelun, tuotannon sekä myynnin. Lisäksi Black Modalla on tarjota asiakkaille tuotantoa sekä royalty-pohjaista ratkaisua, josta nostettakoon esiin Ristomatti Ratia –tekstiilit, joiden tuotannosta ja markkinoinnista Black Moda on vastannut jo yli 20 vuotta.
Vaikka vaateteollisuus voi Suomessa huonosti, niin Laura Keski-Vähälän mukaan se on toimialana piristymässä. Tästä suuri kiitos menee pienten lasten vaatekaupalle, joka on ollut jo pidemmän aikaa nosteessa.
- Meillä on asiakkaita laidasta laitaan, mutta jos puhutaan esimerkiksi Aarrekidista, niin kuluttaja on tuolloin nuori äiti. He ovat tänä päivänä varsin valveutuneita kuluttajia ja ekologisuus on heille tärkeää. Me käytämme tuotteissamme orgaanista puuvillaa ja kiinnitämme huomiota tuoteturvallisuuteen, joten meidän tuotteemme vastaavat tähän kysyntään. Meidän kasvumme pohjautuukin hyvin pitkälle pienten lasten vaatemerkkien nousuun, Keski-Vähälä kertaa.
- Monesti ympäristöystävälliset, luomu- ja eettiset tuotteet eivät ole ehkä niin lompakkoystävällisiä. Me olemme halunneet tuotteidemme pysyvän sen hintaisina, että ne ovat kaikkien saatavilla, Laura Keski-Vähälä jatkaa.
Black Moda siirtyi keväällä Pirkkalassa täysin uusiin tiloihin, joka on vahva osoitus siitä, että he haluavat olla Pirkanmaalla myös jatkossa.
- Tampere on hyvin verkostoitunut ja Pirkanmaan sijainti on keskeinen. Pääkaupunkiseutu on lähellä, mutta varastointikulumme ovat nykyisellä sijainnillamme pienemmät. Täällä meidän on hyvä olla, Keski-Vähälä päättää.